De vierde en vijfde dag

24 mei 2014 - Păuleasca, Roemenië

Helaas heb ik gisteren niets kunnen schrijven, de wifi verbinding lag er uit. Vandaar dat ik vandaag schrijf over dag 4 en een gedeelte van dag 5.

Gistermorgen na een stevig ontbijt weer super verzorgt door Dirk en Bert zijn we allemaal weer aan de slag gegaan, er is een splitsing gemaakt van de teams, Florin wilde ook graag het kippenhok klaar hebben hier hebben Johan en Wim zich druk mee gemaakt nadat ze de electriciteit hadden nagekeken in de kerk, Dirk en Bert zijn weer druk bezig geweest in en rond de keuken.

Met het dak dak van Costel en Anna zijn Albert, Klaas, Karel, George en Liviu verder gegaan, op het andere dak van de weduwe zijn Jorn, Nico, Nelus en ik verder gegaan. Het dak en de schoorsteen van de weduwe hebben we klaar gekregen Jorn en Nelus zijn verder gegaan met de dakplaten en Nico en ik hebben de schoorsteen verder opgemetseld, de weduwe zelf heeft de schoorsteen met cement gestuct. Na dit project zijn we naar het huis gegaan waar de jongeren van de vbe de muren hebben opgetrokken, wij zijn op de verdiepingsvloer begonnen met het metselen van de muren door een dikke onweersbui moesten we helaas eerder stoppen dan gepland hadden, vanmorgen zijn we er mee verder gegaan en hebben nu bijna alle muren op een hoogte van ongeveer 60cm gekregen.

Het dak van Costel en Anna heeft de andere ploeg ook niet helemaal dicht gekregen op dag 4 (vrijdag)!, door de onweersbui is het te gevaarlijk om door te gaan, vandaag zaterdag 24 mei is het dak klaar en kan het gezin voortaan droog in het kamertje van 3x3 meter leven, zonder dat er met regen water door de verdiepingsvloer drupt, het is niet te geloven dat een gezin met 5 kinderen hier de winter heeft doorgebracht. Het is nu aan Costel zelf om het huis verder af te maken, om meer leefruimte te creëren, ik hoop dat dit gaat lukken. Jammer genoeg was Costel er niet toen wij weg gingen bij het huis, Anna met het zieke kindje op de arm bedankte ons hartelijk voor het werk dat wij hebben gedaan, dan komen bij mij de emoties los en lopen de tranen over de wangen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik vaker emotionele momenten heb gehad tijdens deze week, als je ziet hoe arm deze mensen zijn,  het gemiddelde inkomen is ongeveer 13 euro per dag.....

Vandaag zijn we om +/- 12.30 uur gestopt met het werken, we hebben net weer een heerlijk verzorgde lunch gehad met zelf een warme croissant met kaas, tomaat, aardbeien, aardappelsalade, enz. We kunnen ons nu opfrissen en gaan tegen 15.00 uur naar Pitesti om de stad te bekijken ook gaan we eten in de stad, na hard werken is het goed om ontspanning te hebben.

Als het lukt probeer ik vanavond nog een verslag teschrijven van ons bezoek in de stad.

Willie

PS. het plaatsen van foto's gaat moeizaam vandaar dat er maar weinig op staan, als we weer thuis zijn zal ik wat meer plaatsen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. K.F.Smits:
    27 mei 2014
    Helemaal geweldig Willie dat je zó je emoties durft te tonen, ik voel helemaal met je mee en kon het ook niet droog houden!
    Het is nu eenmaal ongelofelijk dat er zo'n onrecht bestaat in een land dat bij "ons" in de EU hoort, waar geweldige mensen achter worden gesteld; dit doet pijn!

Wetend dat de Heer hun ellende ziet en wij naar hen mogen omzien om ze een klein beetje te helpen, verzacht dit de pijn een beetje. Maar er zal voorlopig hulp nodig blijven, dus: vertel het door!